Betaalbare, zuinige en onderhoudsvriendelijke schoolcomputers

Stefanie Buyst
31 juli 2017
Zoals de meeste scholen in Togo ontbreekt het de scholen in het bergachtige kanton Kuma aan zowat alles.  Hoe kan je - zonder middelen - het schoolverzuim tegengaan, jongens en meisjes motiveren en hen de kennis meegeven waarmee ze vol vertrouwen naar de toekomst kunnen kijken?

Ik voel me net een analfabeet van de 21e eeuw, omdat ik niet met een computer kan werken.’ Die uitspraak van een leraar Frans en Geschiedenis van het College Kuma Tokpli bracht de bal aan het rollen.

Het idee is toevallig ontstaan tijdens een reis door Togo. We wilden jongeren en hun leerkrachten via een gebruiksvriendelijke en duurzame infrastructuur vertrouwd maken met informatie- en communicatietechnologieën.

Na maanden van voorbereiding hadden we meer dan een ton gebruiksklaar materiaal verzameld. Ruim voldoende om het college te voorzien van een eerste computerlokaal met 25 werkstations, een lokaal netwerk, een printer, een projector, interactieve borden…

 

Ik voel me net een analfabeet van de 21e eeuw omdat ik niet met een computer kan werken.

Van het informaticacentrum van Kuma tot INITIC

In oktober 2012 opende het Centre Informatique de Kuma de deuren in een klein gebouw dat voordien door boeren werd gebruikt. Het werd opgeknapt door een dorpsteam. Na de installatie van een veilig elektrisch circuit, een lokaal netwerk en het materiaal konden de eerste initiatielessen beginnen.

Sindsdien hebben we nog twee andere informatielokalen opgericht in Kuma Adamé en in het Collège St-Esprit in Kpalimé. We gaven vorming aan een twaalftal leerkrachten en aan meer dan duizend jongeren. Met de financiële hulp van enkele vrienden, Enfance Tiers Monde en de Stad Nijvel trokken we in Tokpli een klein gebouw op als  permanent computerlokaal. Ook leerkrachten van ver buiten Kuma kunnen er de meerwaarde van ICT op school ontdekken.

Een eerste balans

Vier jaar later hebben de meeste jongeren ouder dan 12 jaar en vele andere jongeren uit naburige dorpen computer-initiatielessen gevolgd. Ze verworven digitale vaardigheden tot op een niveau dat we hier ‘basiskennis’ noemen. Sommigen hebben hun kennis verdiept en willen verder in de informatica.

We willen de actie uitbreiden naar andere scholen in Togo, buiten het kanton Kuma. Daarom gaven we ons project een nieuwe naam: INITIC ("Initiation aux TIC", ofwel ICT-initiatie).

De toekomst

Het INITIC-project wil voortaan in de scholen zelf lokalen inrichten met betaalbare, zuinige en onderhoudsvriendelijke nanocomputers zoals de Raspberry Pi. Dat is immers veel duurzamer en goedkoper dan afgedankte computers uit Europa, die defect kunnen raken en duur in herstel zijn.

Meisje wijst naar haar computerscherm
© INTIC

We willen de nodige middelen verzamelen om elk jaar ten minste één nieuw lokaal op te zetten in een andere school in Togo. Het project moet andere gemeenschappen en organisaties aanmoedigen om dit model van schoolinformatica-infrastructuur over te nemen.

Tijdens het schooljaar 2013-14 nam ik een sabbatical om mij in Kuma uitsluitend op het project te focussen. Nu ga ik er twee keer per jaar naartoe.De meest boeiende aspecten zijn uiteraard de voorbereidingen met de lokale gemeenschap, de opleiding van jongeren, de uitwisseling van kennis tussen leerkrachten van de partnerscholen. En het magische moment waarop de ogen van de jongeren gaan stralen van geluk omdat ze een nieuwe vaardigheid onder de knie hebben, daar doe je het voor!

 

D Laloux

 

Qui ?

Dominique Laloux, enseignant en informatique.

Quoi ?

INITIC : une action indépendante au Togo qui met des salles informatiques à disposition  des écoles.

Pourquoi ?

Faciliter l'acquisition par les jeunes Togolais de compétences numériques encore trop souvent inaccessibles.

 

Digitalisering Togo
Terug naar dossier
Imprimer
In dezelfde categorie - Artikel 14 /20 Belgium versus Burkina Faso