Connecting Business initiative: bedrijven inzetten voor snellere respons bij rampen

Sarah Marlier
09 juni 2017
Vrijwel dagelijks doemen er ergens in de wereld humanitaire crisissen op. Om deze doeltreffender aan te pakken zette de VN in 2016 het “Connecting Business initiative” (CBi) op in landen die herhaaldelijk met een crisis geconfronteerd worden. Netwerken van bedrijven krijgen opleidingen die hen voorbereiden op een doeltreffende en snelle respons in geval van een ramp. Minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo steunt het initiatief met 270 000 euro.

Op 23 en 24 mei 2016 vond in Istanbul de eerste Wereldtop over humanitaire hulp plaats. Op die top zochten de humanitaire spelers oplossingen om crisissen te voorkomen en om een betere respons te bieden. Het Connecting Business initiative was één van de oplossingen die uit de bus kwam.

Met behulp van het CBi konden de ondernemingen in Madagaskar een netwerk opbouwen dat water, voedsel en sanitaire installaties aan de slachtoffers leverde.

Storm in Madagascar

Het CBi helpt bedrijven uit eenzelfde land een netwerk op te zetten om zo samen beter voorbereid te zijn op verschillende soorten rampen. Zo werd Madagaskar onlangs getroffen door een tropische storm. Met behulp van het CBi konden de ondernemingen in Madagaskar een netwerk opbouwen dat water, voedsel en sanitaire installaties aan de slachtoffers leverde. Bij rampen hebben de getroffen personen vaak ook niet meer de mogelijkheid om hun naasten te verwittigen. Dan kunnen netwerken van bedrijven uit de telecomsector snel en doeltreffend hulp bieden.

Het voorbeeld van Madagaskar toont het belang aan van het CBi op het lokale niveau. De slachtoffers van de tropische storm moesten niet wachten op internationale humanitaire hulp die vaak te traag op gang komt om aan de onmiddellijke behoeften tegemoet te komen. Elke seconde telt voor wie in gevaar is! Een bedrijvennetwerk dat paraat staat om in een noodsituatie op te treden, kan het verschil maken en tal van mensenlevens redden.

Idealiter zal elk land in de toekomst over een eigen netwerk beschikken.

België steunt

Momenteel ondersteunt het Connecting Business initiative elf bedrijvennetwerken over de hele wereld: in Madagaskar, Fiji, Haïti, Kenia, Mexico, Myanmar, Nigeria, de Filipijnen, Sri Lanka, Turkije en Ivoorkust. Het CBi wil het aantal netwerken geleidelijk opdrijven. Idealiter zal elk land in de toekomst over een eigen netwerk beschikken. Dat zou een veel doeltreffender hulp toelaten bij rampen en daardoor veel leed kunnen besparen. Minister Alexander De Croo trok 270.000 euro om het initiatief te steunen.

Marina Skuric-Prodanovic, hoofd van de afdeling privésector van het Bureau voor de Coördinatie van Humanitaire Aangelegenheden (OCHA) merkt op: ‘Voor de eerste keer willen we een netwerk oprichten waarbij niet alleen de bedrijven, maar ook de Verenigde Naties en de humanitaire gemeenschap betrokken zijn. België was een van de eerste landen die het belang van het Connecting Business initiative heeft ingezien. Jullie land speelt hierbij een zeer belangrijke rol en zetelt inmiddels in het uitvoerend comité van het CBi.’

 

Privésector Rampen
Terug Mens
Imprimer
Over hetzelfde thema - Artikel 35 /45 Zijn drones nuttig bij humanitaire crises?