Een school met 23.000 vluchteling-studenten

VVOB
28 oktober 2019
Zelf geboren in een Rwandees vluchtelingenkamp in Burundi, is Jean Paul Sebisogo momenteel leider van een school met 23.000 vluchteling-studenten in Rwanda. Een opleiding in leiderschap door VVOB – education for development heeft hem sterk geïnspireerd. Ontdek zijn verhaal.
Portret van Mr. Sebisogo
Jean-Paul Sebisogo

Zoals veel andere schoolleiders startte ik mijn onderwijscarrière als leerkracht. Ik gaf vijf jaar lang les aan een lagere schoolklas voor ik gepromoveerd werd. Sindsdien ben ik aan de slag geweest in verschillende scholen, maar ik kwam uiteindelijk terecht op Paysannat L, een basis- en secundaire school. Die school ligt op het platteland, in een district genaamd Kirehe dat deel uitmaakt van Eastern Province, niet ver van de Tanzaniaanse grens. Mijn pendeltijd is gelukkig maar 15 minuten met mijn scooter.

Ik kom elke dag toe op school tegen 7 uur. Mijn team - dat zowel uit leerkrachten als administratieve collega's bestaat - en ik bespreken wat we die dag gaan doen. Om half 8 beginnen de lessen en maak ik mijn rondes. Ik volg mijn leerkrachten en de vooruitgang van mijn leerlingen op. Maar zoveel tijd kan ik niet met hen doorbrengen. Ik heb heel veel te doen, zeker sinds 2016.

In 2015 bouwden de Verenigde Naties een vluchtelingenkamp in Kirehe. Dat is ondertussen uitgegroeid tot het grootste kamp in Rwanda, met bijna 60.000 Burundese vluchtelingen. De kinderen en jongeren daar hebben ook recht op onderwijs, dus we breidden onze school aanzienlijk uit in 2016 met de hulp van de Rwandese overheid. Ik ben nu schoolleider van 22.935 studenten: 19.066 Burundese en 3.869 Rwandese. In het vluchtelingenkamp wonen ook veel Burundese leerkrachten. Mijn lerarenkorps groeide dankzij hen met 107, waardoor ik nu 306 gekwalificeerde leerkrachten in dienst heb. Ook mijn stafdienst werd verrijkt met mensen uit Burundi.

Holistische integratie is een kernstrategie voor onze school. Vroeger was er een taalbarrière - het curriculum in Rwanda wordt in het Engels gegeven, de meeste Burundezen spreken Frans - maar zoals je weet, leren kinderen en jongeren heel snel. Ook thuis spreken onze Burundese leerlingen nu Engels. Een volledige integratie van alle leerlingen in elk aspect van het schoolleven is cruciaal, ongeacht hun nationaliteit. En hetzelfde geldt voor de leerkrachten. Zij geven hun vakken nu ook in het Engels. Er zijn geen spanningen door de verschillende nationaliteiten op mijn school.

Mijn team en ik organiseren zelf cursussen voor de leden van het oudercomité. Hiermee willen we verzekeren dat we allemaal op dezelfde lijn zitten over waar we naartoe willen met onze school

Vijf jaar geleden nam ik deel aan een postgraduaat voor schoolleiders georganiseerd door VVOB aan de University of Rwanda - College of Education. Deze cursus 'Effectief Schoolleiderschap' heeft me veel bijgebracht. Zo leerde ik bijvoorbeeld hoe ik mijn school goed kan beheren, en hoe ik een langetermijnvisie ontwikkel. Maar wat voor ons de grootste impact heeft gehad, is de nadruk op samenwerking. Samenwerking met en tussen ouders, leerkrachten, studenten en de bredere schoolgemeenschap.

Ik geef een voorbeeld. Ouders zijn nu goed vertegenwoordigd op school, waardoor hun betrokkenheid instant verhoogt. Mijn team en ik organiseren zelf cursussen voor de leden van het oudercomité, en delen de lessen die wij meekregen dankzij de cursus Effectief Schoolleiderschap. Hiermee willen we verzekeren dat we allemaal op dezelfde lijn zitten over waar we naartoe willen met onze school.

Samenwerking met de bredere schoolgemeenschap - in ons geval gaat het dan om de kerk, lokale autoriteiten en organisaties die mee instaan voor lunchvoorziening op school - heeft een gigantische impact gehad op de resultaten van leerlingen die meedoen aan de nationale examens. We brengen verschillende betrokken actoren bij elkaar die samen een sterk en betrouwbaar netwerk creëren waarin leerlingen kunnen leren en groeien.

 

Bekijk ook dit korte filmpje van UNHCR met een getuigenis van een studente uit de school van Jean Paul Sebisogo:

Wie is Jean-Paul Sebisogo?

 

Jean Paul Sebisogo werd in 1976 geboren in een Rwandees vluchtelingenkamp in Burundi. Hij keerde naar huis in Rwanda voor zijn secundaire opleiding en universitaire studies Pedagogie. Intussen heeft hij 20 jaar ervaring in onderwijs, waarvan 15 jaar als schoolleider in verschillende scholen. Sinds 2011 staat meneer Sebisogo aan het hoofd van Paysannat L, een basis- en secundaire school waar bijna 20,000 Burundese vluchtelingen schoolgaan in de Eastern Province van Rwanda.

 

In 2014-2015 nam hij deel aan VVOB's diplomacursus 'Effectief Schoolleiderschap' aan de University of Rwanda - College of Education. In 2019 was hij een spreker op de jaarlijkse conferentie van Educaid.be 'Education and Displacement. Challenges and approaches to providing quality education to refugees and displaced people in the Global South' in Brussel.

Humanitaire hulp Rwanda Burundi Onderwijs
Terug Mens
Imprimer
Over hetzelfde thema - Artikel 2 /55 Een waardig leven voor Rohingya’s in Bangladesh