Guinee zit in het DNA van Brussels Airlines

Nelson Castiaux
25 september 2017
Nadat ik twee jaar op de hoofdzetel van Brussels Airlines had gewerkt, kreeg ik de kans om naar Afrika te vertrekken. Lang heb ik niet getwijfeld. Mijn drang naar avontuur en ontdekkingen en de aantrekkelijke professionele uitdaging volstonden om me te overhalen.
Donatien d'Hoop

 

Wie?

Donatien d’Hoop de Synghem, Algemeen-Directeur van Brussels Airlines in Guinee

Wat?

Brussels Airlines is een in België gevestigde luchtvaartmaatschappij. Naast haar Europees netwerk is de maatschappij bekend voor haar langeafstandsvluchten naar Afrika.

Waarom?

Guinee is een van de meest fragiele landen van West-Afrika en werd zwaar getroffen door de Ebola-epidemie. Naast verstrekker van humanitaire hulp dient Brussels Airlines ook als economische schakel met de wereld.

Vervolgens moest ik mijn partner, Antoinette, overtuigen. Als dierenarts kon zij zich nuttig maken bij de lokale bevolking. We beleefden samen een prachtig avontuur. Het ontbreekt ons niet aan moeilijke momenten (een week geen internet op kantoor, geen water gedurende enkele dagen, regen in de slaapkamer, …), maar al evenmin aan toffe ontmoetingen.

Een land in ontwikkeling

Guinee is een verrassend en ondergewaardeerd land met een enorm potentieel en waar alles mogelijk lijkt. Toch wordt het als een "moeilijk" land bestempeld: wij beschikken hier niet over het comfort dat we in Europa gewoon zijn. Net daar komen de vakkennis en ervaring van Brussels Airlines van pas. Afrika is onze tweede thuis en we moeten het dan wel met minder comfort stellen, maar de inwoners van Guinee zijn zo ontzettend hartelijk. Werken in zo’n bijzonder land brengt je veel kennis bij, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak.

 

Donatien d'Hoop devant avion

 

Wanneer je naar een land als Guinee vertrekt, moet je je Europese visie loslaten en niet denken dat alles er is zoals bij ons. Je moet altijd opnieuw je verwachtingen bijstellen, je aanpassen en blijk geven van flexibiliteit. Wat ik voor een bepaalde dag of week plan, kan ik bijna nooit afwerken. Meestal komt er wel iets tussen en moet je omgaan met onverwachte problemen of situaties.

Als landverantwoordelijke voor Brussels Airlines zijn mijn activiteiten zeer uiteenlopend. Het gebeurt dat ik ’s morgens klanten ontmoet, in de namiddag met de autoriteiten van de luchthaven het probleem van vogels op de startbaan bespreek en ’s avonds een officiële of diplomatieke receptie bijwoon.

Guinee is een verrassend en ondergewaardeerd land met een enorm potentieel en waar alles mogelijk lijkt. Toch wordt het als een "moeilijk" land bestempeld.

Een moeilijke crisis: ebola

In april 2014 zagen we de eerste tekenen van een uitbraak van ebola. Samen met Artsen Zonder Grenzen (AZG) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) volgde Brussels Airlines de situatie op de voet. Bij een dergelijke crisis is transparante communicatie cruciaal om het vertrouwen van alle partijen te behouden. Dagelijks werd een risicoanalyse verricht om onze passagiers en het vliegtuigpersoneel niet in gevaar te brengen. Omdat we de door ebola getroffen landen niet aan hun lot konden overlaten, bleven we op Sierra Leone, Liberia en natuurlijk Guinee vliegen. Om de risico’s te beperken, werden de procedures evenwel aangepast. Afrika zit in het DNA van Brussels Airlines, dat er een gedegen reputatie heeft opgebouwd. We wilden onze humanitaire verantwoordelijkheid opnemen door te zoeken naar een oplossing voor het probleem. In januari 2015 namen we de eerste vaccins mee voor de getroffen landen. Dat was zowel voor ons als voor de inwoners van Guinee zeer markant.

 

Brussels Airlines in Guinee

 

Naast verstrekker van humanitaire hulp om de landen er bovenop te helpen, positioneerde Brussels Airlines zich als de maatschappij die de Ebolalanden bleef verbinden met de rest van de wereld. Slechts drie West-Afrikaanse landen werden getroffen door ebola, maar in de ogen van het grote publiek ging het om het hele Afrikaanse continent. We hebben dus de campagne "Africa is not Ebola" gelanceerd om mensen te doen inzien dat Afrika een gigantisch continent is met een enorme verscheidenheid aan landen en volkeren.

Omdat we de door ebola getroffen landen niet aan hun lot konden overlaten, bleven we op Sierra Leone, Liberia en natuurlijk Guinee vliegen. Om de risico’s te beperken, werden de procedures evenwel aangepast.

Samenwerking en ontwikkeling

De sterke banden tussen Brussels Airlines en de Belgische diplomatie in Guinee vergemakkelijken onze samenwerking met de lokale bevolking. Een luchtvaartmaatschappij is de brug die een land verbindt met de rest van de wereld. Dat geldt nog meer voor een land als Guinee waar niet zoveel vliegtuigmaatschappijen actief zijn als in Europa. Brussels Airlines doet dienst als economische schakel tussen Guinee en de rest van de wereld. We helpen het toerisme in Guinee stimuleren als partner van het Nationaal Toerismebureau en door actief deel te nemen aan economische fora. We proberen ook de Guinese knowhow te bevorderen en te helpen waar we kunnen. Deze hulp kan zichtbaar zijn, bijvoorbeeld wanneer we optreden als officiële partner van evenementen zoals "Conakry capitale mondiale du livre", maar is soms ook minder gemediatiseerd, bijvoorbeeld wanneer we boeken en kledij bezorgen aan weeshuizen.

Guinee komt de ebolacrisis beetje bij beetje te boven: de economie trekt weer aan en de economische en samenwerkingsactoren keren terug. Zo werd Guinee twee jaar geleden partner van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking.

Guinee Privésector
Terug naar dossier
Imprimer
In dezelfde categorie - Artikel 4 /11 Betaalbare, zuinige en onderhoudsvriendelijke schoolcomputers