Kunst verandert kinderlevens

Launy Dondo
13 februari 2018
Als kersvers afgestudeerde in de communicatiewetenschappen ging ik aan de slag bij een ngo en een privébedrijf. Na vijf jaar realiseerde ik me dat kantoorwerk niet mijn ding was, ik had nood aan menselijk contact. Daarom volgde ik mijn hart en stapte eind jaren 80 op het vliegtuig naar Medellin, hartje Colombia: een waar avontuur waarbij ik me echt nuttig kon maken.

Wie?

Christine Meert, medeoprichtster van de vzw Proyectarte in Medelinn, Colombia

Wat?

Een vzw die tot doel heeft via kunst psychosociale ondersteuning te bieden

Waarom?

Leven in het naoorlogse Colombia is niet eenvoudig voor jongeren. Ze moeten immers weer greep krijgen op hun gevoelswereld en hun leefwereld. Zich uitdrukken aan de hand van kunst vormt een alternatieve manier zijn om hun leven ondanks de moeilijke context opnieuw zin te geven.

Colombia was toen niet meteen een veilige plek. De drugshandelaars beleefden gouden tijden en Medellin was de speelbal van drugskartels. In de wijk waar ik woonde had iedereen wel minstens één familielid verloren door het geweld. Door de economische armoede waren de levensomstandigheden moeilijk. Veel van mijn buren waren verdreven van het platteland naar de stad, maar ze toonden een ongelofelijke wilskracht. Met hen omgaan en vriendschappen sluiten was voor mij een leerschool voor het leven. Ik kon me onderdompelen in de lokale context, wat heel erg van pas kwam om de kinderen en jongeren die ik later moest begeleiden beter te begrijpen.

Steinerpedagogie

Tijdens mijn eerste jaren in Colombia werkte ik in een centrum van Don Bosco dat straatkinderen opving. Deze kinderen begeleiden was een hele uitdaging, want zij konden zich amper concentreren en waren meestal onder invloed van drugs.

Toen ik op zoek ging naar methodes om me op deze taak voor te bereiden, ontdekte ik de Steinerpedagogie. Deze Duitse onderwijsmethode is een uitstekend instrument om het kind al zijn talenten te laten ontdekken en het te begeleiden naar volledige zelfontplooiing. Kunst in al zijn vormen – of het nu gaat om schilderen, muziek of tekenen – speelt een essentiële rol bij het leerproces en de ontwikkeling van kinderen. Ze krijgen immers de kans om creatieve vaardigheden en zin voor initiatief te verwerven. Meteen leren ze ook verantwoordelijkheid nemen, en dat volgens een cyclus die om de zeven jaar op hun evolutie wordt afgestemd.

Met een verrassend resultaat. Net deze kinderen die een laag zelfbeeld hadden, begonnen hun eigen talenten te ontdekken en mooie zaken te creëren. Ik ben blijven werken met jongeren in geweldsituaties, maar dan bij andere organisaties, vergelijkbaar met Don Bosco. Bovendien studeerde ik beeldende kunst om mijn kennis te verdiepen en me artistiek te ontplooien.

 

Met een verrassend resultaat. Net deze kinderen die een laag zelfbeeld hadden, begonnen hun eigen talenten te ontdekken en mooie zaken te creëren.

Kunst verandert kinderlevens
© Christine Meert

Vzw Proyectarte

Naast mijn werk richtte ik in 2010 samen met twee collega’s de vzw Proyectarte op. Ons doel was om via kunst psychosociale ondersteuning te bieden. We zetten een eerste project op met 400 jongeren uit zorginstellingen in verschillende wijken die hard door het geweld waren getroffen. Vandaag gaan we verder op de ingeslagen weg. We begeleiden 400 kinderen en jongeren uit de buitenwijken van Medellin. Daarnaast werken we aan twee pilootprojecten: een eerste met ex-guerillaleden en een tweede in een plattelandsdorp dat zwaar geleden heeft onder het gewapend conflict.

De invloed van kunst op jongeren

Leven in het naoorlogse Colombia is niet eenvoudig voor jongeren. Ze moeten immers weer greep krijgen op hun gevoelswereld en hun leefwereld. Zich uitdrukken aan de hand van kunst vormt een alternatieve manier om hun leven ondanks de moeilijke context opnieuw zin te geven. Dankzij de Steinerpedagogie, die kunst en psychologie combineert, heb ik kunnen vaststellen hoe jongeren zichzelf ontdekten en hun potentieel ontwikkelden om opnieuw met een schone lei te beginnen. Met het hele team willen wij onze projecten zowel in de stad als op het platteland verderzetten. We willen ook een communicatiestrategie uitwerken om jongeren de kans te geven hun positieve ervaring te delen en elkaar op die manier te inspireren. We denken er bijvoorbeeld aan opleidingen rond historisch bewustzijn en vredeseducatie te organiseren. Zo leren jongeren hun eigen geschiedenis kennen en vermijden ze dat die zich herhaalt.

Colombia Kinderen
Terug naar dossier
Imprimer
In dezelfde categorie - Artikel 5 /16 Elk kind heeft recht op onderwijs