Leerkrachten en leerlingen connecteren op wereldvlak

Aurélie Van Wonterghem
07 augustus 2018
Koen Timmers is een man met passie voor zijn vak, ‘e-learning’. Hij rondde in 2000 zijn opleiding af met een eigen online school: www.Zelfstudie.be. Vanaf dan begon hij zijn online leermogelijkheden uit te breiden buiten de landsgrenzen. Jongeren over de hele wereld connecteren en op een speelse manier vaardigheden aanleren geven een meerwaarde aan zijn rol als leerkracht. 
Portret Koen Timmers

 

Wie ?

Koen Timmers

 

Wat ?

Diverse projecten die leerkrachten en leerlingen van over de hele wereld met elkaar in contact brengen.

 

Waarom ?

In het onderwijs leggen scholen nog te vaak de nadruk op memoriseren en examens afnemen. Er wordt eveneens te weinig aandacht gegeven aan soft skills en empathie. Met goedkope technologie wil Koen klassen over de hele wereld connecteren zodat ze elkaar vaardigheden bijbrengen vanuit hun verschillende culturele achtergrond.

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in e-learning. Toen ik afstudeerde, won ik met een applicatie de Digistudent Award. Dit leverde me een educatieve trip op naar Zuid-Afrika. Het was de eerste keer dat ik een vliegtuig nam en buiten Europa reisde. Ik zag veel armoede en kreeg een band met Afrika. Een band die belangrijk zou zijn bij mijn latere beslissingen en projecten.

 

Kwaliteitsvol onderwijs in vluchtelingenkamp

Drie jaar geleden richtte ik het project Kakuma op. Kakuma is een vluchtelingenkamp in Kenia dat 200.000 vluchtelingen huisvest uit onder meer Soedan, Congo en Burundi. Na een skypegesprek met Moses, een medewerker in het Kakuma kamp, beloofde ik hem te helpen om het onderwijs in het kamp tot een hoger niveau te tillen. De leerkrachten moeten het er immers met weinig middelen stellen. Elke klas telt zo’n 150 tot 200 leerlingen, die slechts één handboek per vijf leerlingen hebben. De infrastructuur om het project te realiseren ontbrak maar ik kreeg hulp van FilmAid om elektriciteit en een internetconnectie te voorzien. Ik stuurde mijn eigen laptop en dankzij crowdfunding kon ik nog 20 extra laptops, een zonnepaneel en internetinfrastructuur opsturen.

Project Kakuma geeft zowel materiële als educatieve hulp. Met materiële hulp bedoel ik het voorzien van tekstboeken, computers, enz. De educatieve hulp houdt in dat we via Skype lessen geven aan de vluchtelingen. Op die manier krijgen ze de kans op kwaliteitsvol onderwijs. Leerkrachten uit 45 verschillende landen skypen twee keer per week, om de beurt, met leerlingen in het kamp om hen lessen wiskunde, wetenschappen, literatuur en religie te geven. Via deze weg leren de vluchtelingen niet enkel basisvaardigheden, maar wisselen ze ook ervaringen uit over gewoontes, cultuur, religie en sport. Op die manier krijgen de internationale leerkrachten een correcte kijk op het leven van de jonge vluchtelingen. Het project inspireert ook lokale leerkrachten om op een efficiëntere manier les te geven. Daar zijn ze dan ook dankbaar voor. Zo leende een Keniaanse leerkracht geld om zijn vliegtuigticket te kunnen betalen zodat hij me in Dubai kon ontmoeten.

In het vluchtelingenkamp Kakuma telt elke klas zo’n 150 tot 200 leerlingen, die slechts één handboek per vijf leerlingen hebben.

Leerlingen wereldwijd in dialoog

Het project Climate Action brengt leerlingen bijeen van 250 scholen, verspreid over 69 landen, om de discussie over de klimaatkwestie aan te gaan. Mijn vertrekpunt is dat leerkrachten meer diverse manieren moeten gebruiken om les te geven, dat ze meer innovatief lesgeven. Climate Action wijst leerlingen op globale problemen en op het feit dat deze zich in elk land anders vertalen. Daarbij staat de globale connectie centraal.

Kinderen met tekeningen voor de Climate Action

 

Eerst doen de kinderen binnen hun klas allerlei activiteiten: brainstormsessies, spelletjes, zoeken naar oplossingen voor de klimaatopwarming... Vervolgens presenteren ze hun bedenkingen en resultaten ‘asynchroon’ of ‘synchroon’ (=gelijktijdig) aan elkaar. Ze maken wekelijks een video waarin ze hun opvattingen presenteren, daarna plaats ik die op de site van Climate Action. Zo kunnen de verschillende scholen wanneer ze willen (=asynchroon) naar elkaars filmpjes kijken en er dingen van opsteken.  De synchrone presentatie gebeurt via Skypegesprekken.

Bekende figuren zoals Alexander De Croo en zelfs de Dalai Lama steunen het project via hun eigen kanalen. Dat vat ik samen op de website van Climate Action met toepasselijke citaten van deze mensen over het project . Zo inspireren ze nog meer kinderen om de nodige aandacht te schenken aan het klimaat.

Climate Action wijst leerlingen op globale problemen en op het feit dat deze zich in elk land anders vertalen. Daarbij staat de globale connectie centraal.

Welverdiende nominatie

Ik werd twee jaar op rij genomineerd voor de Global Teacher Prize. In 2017 behoorde ik tot de top 50 beste leerkrachten van de wereld. Het laatste jaar schopte ik het tot in de top 10. Zo kondigde de enige echte Bill Gates me aan als één van de tien beste leerkrachten van de wereld. Bij de uitreiking van de prijs in Dubai voerde ik zelfs een debat met de Amerikaanse minister van Onderwijs over de kwestie of Google ons dom maakt. Ik won het debat.

Deze unieke ervaring heb ik te danken aan mijn projecten en aan de mensen die hun uiterste best doen om intercultureel leren en ontwikkelingshulp mogelijk te maken. Als ik ooit de prijs win, wil ik de som geld investeren om de toekomst van project Kakuma te verzekeren en uit te breiden naar andere vluchtelingenkampen.

Onderwijs Vluchtelingen Klimaat
Terug naar dossier
Imprimer
In dezelfde categorie - Artikel 2 /19 Wat betekent GDPR voor u?