Senegalese hibiscusdrank verovert België

Chris Simoens
08 april 2019
Een van oorsprong Senegalees felrood drankje is aan een stille opmars bezig. Senegalese boeren leveren de biologische hibiscusbloemen tegen een eerlijke prijs. Onderneemster Eva Ba vertelt haar verhaal.
Eva Ba met echtgenoot Jules

 

Wie?

Onderneemster Eva Ba en haar Senegalese echtgenoot Jules Dabo

 

Wat?

Een Senegalese hibiscusdrank produceren in België, aangepast aan de Belgische smaak

 

Waarom?

Omdat Belgen het gezonde exotische drankje lusten. Meteen krijgen 70 Senegalese boeren hoop op een betere toekomst.

Mijn vader is Senegalees, mijn moeder Belgische. Als kind reisde ik regelmatig naar Senegal. Na mijn studies hotel management werkte ik 9 maanden als management assistant in een hotel in Senegal. Tijdens mijn verblijf leerde ik mijn man kennen. Nadien vestigden we ons in België.

Ondertussen werk ik al een hele tijd bij de jobsite StepStone, mijn man als IT-projectleider bij het maaltijdchequebedrijf Edenred. Maar we wilden graag een toffe activiteit naast de job. Daarom begonnen we 5 jaar geleden een cateringbedrijfje SéRégal dat de ‘Senegalese ervaring’ tot bij de mensen brengt: typische gerechten en drankjes, dans, percussie…

We serveerden onder andere bissap, een Senegalese hibiscusdrank. Veel klanten vonden dat best lekker en vroegen waar ze dat konden kopen. Maar in België was het nauwelijks verkrijgbaar. Dat bracht ons op het idee: waarom produceren we het niet zelf?

Felrode hibiscusbloemen
© Talina

70 hibiscustelers

Zo begon onze zoektocht om ons idee in de praktijk te brengen. Bissap is een infuus van gedroogde hibiscusbloemen. Die vonden we in Senegal. Maar algauw ontdekten we dat de kwekers vaak worden onderbetaald.

Uiteindelijk raakten we rechtstreeks in contact met een dorpje van een 70-tal hibiscustelers, voornamelijk vrouwen. We hielpen hen met het paperassenwerk om hun eigen coöperatie op te starten en om een bio-certificaat te halen. We willen immers de levensomstandigheden van de telers verbeteren. Enerzijds door een degelijke, duurzame prijs te betalen, anderzijds door de coöperatie autonomer te maken. Zo kunnen de boeren hun lot in eigen handen nemen. We werken hand in hand. Vorige december – de oogstmaand – gingen we nog bij hen langs.

Ondertussen hebben we al 2 ton hibiscusbloemen – 1 container - ingevoerd. Een container vanuit Senegal in België krijgen vergt bergen administratief werk! En je vindt daar zo weinig ondersteuning voor in België. Het Trade for Development Center geeft pas steun als je al 5 jaar bezig bent, ook het fairtradelabel krijg je ten vroegste na 5 jaar. Maar de import lukte ons, een volgende keer zal het al vlotter verlopen.

We willen de levensomstandigheden van de telers verbeteren. Enerzijds door een degelijke, duurzame prijs te betalen, anderzijds door de coöperatie autonomer te maken.

Koud bottelen

We hebben wel het recept aangepast. De Senegalese bissap is heel zoet, onze hibiscusdrank – die we ‘talina’ doopten - bevat 30% minder suiker. Want we spelen graag het gezondheidsaspect uit: de hibiscusdrank is rijk aan vitamine C en oligo-elementen, tempert een hoge bloeddruk en stimuleert de vertering.

Om onze drank te bottelen vonden we een geschikte kandidaat in een beschutte werkplaats in Waremme. Het bedrijf investeerde zelfs in een machine waarmee je drank koud kan bottelen onder hoge druk. Daardoor heb je geen bewaarmiddelen nodig en hoef je niet te pasteuriseren. We geven onze drank een houdbaarheidsdatum van 4 maanden na botteling.

Eén nadeel: de verwerking onder hoge druk is enkel mogelijk in plastic flessen. En een aantal natuurvoedingswinkels weigeren drankjes in plastic verpakking. Nochtans zijn onze PET-flessen perfect recycleerbaar.

Een onderneming uit de grond stampen vergt echt wel veel tijd, inspanning en geld. En veel steun krijg je niet. Maar we blijven overtuigd van ons product en voelen ons daarin gesteund door de positieve reacties van onze klanten.

Warenhuisketens

Een volgende lastige horde: de verdeling! Voorlopig contacteerden we een aantal individuele franchisewinkels van Carrefour en Delhaize. Dat lukt aardig. Alleen moeten we al die winkels zelf bevoorraden. Het ideale scenario bestaat eruit dat je rechtstreeks kan leveren aan de aankoopcentrales zelf van de warenhuisketens. Momenteel zijn we met de onderhandelingen bezig. Hopelijk zullen deze slagen. Dan zou ook verkoop in de grote warenhuizen mogelijk moeten zijn.

Ten slotte moeten we natuurlijk ook ons product bekendmaken. Voorlopig blijft onze marketing voornamelijk beperkt tot de sociale media, dat kost weinig. We werkten ook een aantrekkelijke website uit. Maar we willen in de toekomst qua marketing zeker nog een tandje bijsteken.

Twee jaar geleden kregen we het idee, 6 maanden verkopen we het drankje nu al in België. Maar we kunnen er nog niet van leven! Een onderneming uit de grond stampen vergt echt wel veel tijd, inspanning en geld. En veel steun krijg je niet. Je moet zelf je ondersteuning bijeenscharrelen. Maar we blijven overtuigd van ons product en voelen ons daarin gesteund door de positieve reacties van onze klanten.

We hebben al veel hordes genomen en hopelijk kunnen we van onze onderneming leven tegen het eind van dit jaar. Ondernemen is geen gemakkelijke karwei, maar wel heel boeiend. En al zeker als je er het land van je roots bij kan betrekken en er een aantal mensen weer hoop kan geven op een betere toekomst.

Een drietal flesjes hibiscusdrank op geoogste hibiscusbloemen, met op de achtergrond enkele Senegales vrouwen
© Talina
Senegal Diaspora Ondernemerschap
Terug Globetrotters
Imprimer
Over hetzelfde thema - Artikel 2 /5 Het onbenutte potentieel van de Afrikaanse diaspora