Van inleefreis tot fairtrademerk

Nicolas Crombez
30 januari 2019
De textielsector is zeer concurrerend en kent veel misbruiken. Maar er is hoop: steeds meer consumenten zijn op zoek naar fairtrademerken. De Belg Nicolas Crombez vertelt ons hoe hij Bajura heeft gecreëerd.

 

Nicolas Crombez
Nicolas Crombez

 

Wie ?

Nicolas Crombez, medeoprichter van Bajura.

 

Wat?

Ontwikkeling en in de markt zetten van een fairtrademerk van betoverende tassen en accessoires.

 

Waarom?

Er zijn te veel schandalen in de textielsector. Producten maken met eerbied voor mens en milieu, is dan ook zingevend.

 

 

Kinderarbeid, lage lonen, milieu-impact, … de textielsector gaat gebukt onder de schandalen! Toch wil 94% van de ondervraagden dat fair trade de regel wordt.

De tijd was dan ook rijp voor de oprichting van Bajura, een fairtrademerk van tassen en accessoires die in Nepal met de hand worden gemaakt. De opzet is eenvoudig: stijlvolle producten die met eerbied voor mens en milieu zijn gemaakt.

 

Het begon allemaal in de Himalaya

We schrijven december 2016. In een weeshuis in Kathmandu maak ik kennis met Paul uit Frankrijk die er sinds 4 maanden als vrijwilliger werkt.

Het grijpt Paul aan dat kinderen zich in koud en vervuild rivierwater moeten wassen en hij besluit geld in te zamelen voor de bouw van douches. Even later vraagt een Nepalese vriend hem een website op te zetten voor de verkoop van lokaal gemaakte tassen in Europa.

We gaan een kijkje nemen in het atelier waar we kennismaken met bijzonder talentrijke ambachtslieden! Het idee om een website op te zetten is charmant, het idee om een fairtrademerk te lanceren te mooi om te laten liggen. Ziehier project Bajura!

De beste reden om een bedrijf op te richten is zingeving : een product maken of een dienst leveren die de wereld beter maakt. 

Guy Kawasaki

Een win-winverhaal

We vertrekken van het idee dat het project iedereen ten goede moet komen, van de grondstoffenproducent tot de koper van het product. We bekijken hoe elk engagement een zo positief mogelijk effect kan hebben.

Een eerste stap is werknemers niet als een productiemiddel te zien maar als gewaardeerde partners. We hebben altijd al veel belang gehecht aan fair trade en voor ons waren de fairtradecriteria gewoon vanzelfsprekend. Daarom hopen we op termijn het keurmerk te krijgen. In een land waar 37,4% van de kinderen tussen 5 en 14 jaar moet werken, is dit een meer dan zinvolle stap…

Nepal heeft ons hart gestolen en dus willen we verder gaan. Daarom verdelen we een deel van de opbrengst over 3 lokale verenigingen. En bij de aankoop mag de klant een vereniging kiezen.

We verdiepten ons in het verhaal van de mode-industrie en tot onze verbijstering moesten we vaststellen dat het de tweede meest vervuilende industrie ter wereld is! Onze partner gebruikte al het natuurlijke materiaal hennep en dat zal ook de basisgrondstof van onze producten blijven. Hennep is immers bij uitstek het meest milieuvriendelijke materiaal: geen pesticiden, een negatieve koolstofvoetafdruk, weinig watergebruik, …

Verder zijn we bezorgd over de aanwezigheid van azokleurstoffen in het merendeel van de textielproducten… Deze kleurstoffen zijn kanker- en allergieverwekkend, en bovendien een bron van watervervuiling en van heel wat andere ellende. Geen azokleurstoffen dus in onze producten!

Een Nepalese naaister toont een blad: "Ik heb je tas gemaakt"
© Bajura

Zo ging het verder

Laten we er niet omheen draaien. De kans is klein dat  2 jongeren op een berg geld zitten. Wij zijn geen uitzondering op die regel… Daarom gaan we extern op zoek naar middelen. Zo hebben we 2 steungroepen gevormd voor de opstart van het project, zoals het ontwerp van het logo of de uiteindelijke collectie.

In Kathmandu werk ik nauw samen met de lokale partners en zoek ik uit welke verenigingen, die aan alle transparantie-eisen voldoen, we kunnen steunen. Zodra ik terug in België ben, zetten we sociale netwerken op. Het is zaak iedereen samen te brengen rond het project en de waarden waarvoor we staan.

Drie maanden later komen de prototypes aan in België. Dan volgen de fotosessies waarvoor we kunnen rekenen op de belangeloze medewerking van vrienden uit de steungroepen. Het slotakkoord van het project is de lancering van onze website.

Drie maanden later komen de prototypes aan in België. Dan volgen de fotosessies waarvoor we kunnen rekenen op de belangeloze medewerking van vrienden uit de steungroepen.

Shooting met Bajura-tassen
© Bajura

En nu?

Momenteel bestaat het productengamma uit rugzakken, reistassen, draagtassen en toilettassen. Aangezien het aanbod aan ethische en milieuvriendelijke producten niet groot genoeg kan zijn, willen we het gamma nog uitbreiden met laptophoezen. Om de bestelling daarvan vooraf te kunnen financieren, zoals vastgelegd in het fairtrade-bestek, zetten we een crowdfunding op.

Wie springt mee op de kar?

 

Meer weten over Bajura?

Neem een kijkje op onze website en volg ons op FacebookTwitter en Instagram.

Fair trade Waardig werk
Terug naar dossier
Imprimer
In dezelfde categorie - Artikel 3 /20 Leerkrachten en leerlingen connecteren op wereldvlak